Новини

Авторизація
15.07.2021

ПАКЕТ ЗАКОНОДАВЧИХ ІНІЦІАТИВ “FIT FOR 55” ВІД ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КОМІСІЇ

14 липня 2021 року, Європейська Комісія (ЄК) представила пакет законодавчих ініціатив “Fit for 55”, в області енергетичної та екологічної політики для досягнення проміжних цілей Європейського Зеленого Курсу (European Green Deal), який передбачає досягнення вуглецевої нейтральності до 2050 року. Це вимагає від ЄС корінної зміни способу життя, зокрема в області виробництва енергії, видобутку сировини, транспорту, енергоефективності та землекористування.

Для того, щоб досягнути цієї надзвичайно амбітної цілі протягом наступних 30 років, ЄС збільшив цілі зі скорочення викидів СО2 до 2030 року з 40% до 55%, у порівнянні з рівнем 1990 року. Раніше з метою пришвидшення енергетичного переходу, Європейська Комісія також представила низку стратегій, зокрема: Стратегію розвитку офшорної відновлюваної енергетики (Листопад 2019), Промислову Стратегію ЄС (Березень 2020, оновлена в Червні 2021) та Стратегію інтеграції енергетичної системи та Стратегію розвитку водневих технологій (Червень 2020).

Політика ЄК з декарбонізації економіки передбачає значний розвиток вітроенергетики, оскільки прогнозується збільшення її частки в генерації електроенергії в Європі з поточних 16% до 50% до 2050 року. Для досягнення цієї цілі необхідно 1000 ГВт наземних (наразі 165 ГВт) та 300 ГВт офшорних (наразі 15 ГВт) вітрових потужностей до 2050 року в державах-членах ЄС. До 2025 року в ЄС заплановано щорічне будівництво 15 ГВт вітрової потужності, але, за розрахунками WindEurope, для досягнення цілі зі  скорочення викидів СО2 на 55% до 2030 року, показник з введення нових вітроенергетичних потужностей необхідно подвоїти до 30 ГВт в рік.

Пакет законопроектів “Fit for 55” містить необхідні заходи для держав-члени ЄС з досягнення нової цілі зі скорочення викидів та реалізації ЄЗК на національному рівні. Для цього встановлюються більш амбітні цілі до 2030 року, зокрема частка ВДЕ в енергобалансі ЕС має становити 40% (було 32%), покращення рівня енергоефективності на  39% (було 32,5%) та досягнення частки ВДЕ в кінцевому споживанні енергії на рівні  36%.

Європейська Комісія також презентувала структуру механізму CBAM для імпортерів товарів до ЄС, яка є невід’ємною частиною політики ЄС у досягненні цілей Європейського Зеленого Курсу.

CBAM буде фактичним доповненням до європейської системи торгівлі викидами (СТВ), але замість квот на викиди будуть введені спеціальні CBAM-сертифікати, які будуть щорічно надавати імпортери товарів з високим рівнем викидів СО2. Вартість сертифікатів буде розраховуватися на основі середньої аукціонної ціни квот в рамках EU ETS за попередній тиждень, що дозволить вирівняти плату за викиди імпортованих та європейських товарів. Один CBAM-сертифікат буде еквівалентний 1 тонні викидів СО2. Презентований механізм також містить формулу, за якою буде розраховуватись обсяг викидів СО2:  обсяг прямих викидів СО2 (безпосередньо при виробництві продукції) та непрямих викидів (викиди від виробництва спожитої електроенергії).

Відповідно до плану дій, з 2023 по 2025 рік буде тривати перехідний період, протягом якого компанії будуть лише повідомляти зафіксовані викиди СО2 при виробництві відповідної продукції.

ЄК передбачає продаж СВАМ-сертифікатів починаючи з 2026 року, коли механізм запрацює повноцінно, що має допомогти компаніям поступово адаптуватись до системи сертифікатів.

Механізм СВАМ початково буде застосовуватись до імпорту наступних товарів:  сталь, цемент, добрива, алюміній та електроенергія.

Механізм СВАМ застосовується до всіх імпортованих товарів з держав, які не є членами ЄС, окрім тих, які беруть участь у європейській СТВ або мають зв’язану з ЄС національну СТВ, тобто учасники Європейської Економічної Зони та Швейцарія.

По завершенню перехідного періоду ЄК оцінить його ефективність та прийме рішення щодо можливого розширення списку товарів та послуг до імпорту яких буде застосовуватись цей механізм і врахування непрямих викидів.

СВАМ буде застосовуватись до імпортованої електроенергії з країн, які бажають інтегрувати свої ринки електроенергії з ринком ЄС до моменту повної інтеграції ринків. Передбачається, що такі країни можуть бути звільнені від застосування механізму СВАМ до цього моменту за жорстких умов виконання покладених на них спеціальних зобов’язань. В такому випадку, ЄС перегляне в 2030 надані звільнення окремим державам, які до цього часу повинні запровадити відповідні заходи з декарбонізації та еквівалентну європейській системі торгівлі викидами.

Читати повністю: EU economy and society to meet climate ambitions (europa.eu)