Новини

Авторизація
03.12.2019

УКРАЇНСЬКА ВІТРОЕНЕРГЕТИЧНА АСОЦІАЦІЯ НЕ ПІДТРИМУЄ ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО ЗМІНИ В ГАЛУЗІ ВДЕ, ЗАПРОПОНОВАНИЙ МІНЕКОЕНЕРГО УКРАЇНИ

28 листопада 2019 року Міністерство енергетики та захисту довкілля України представило законопроект, яким заплановано здійснити зміни в системі підтримки галузі ВДЕ в Україні. Заступник міністра Костянтин Чижик на Х Міжнародному Економічному Форумі з відновлюваної енергетики зазначив, що законопроект був розроблений у тісній співпраці з учасниками ринку ВДЕ, профільними асоціаціями та інвесторами. Зі свого боку ми можемо впевнено стверджувати, що Міністерство не врахувало пропозиції, надані бізнесом.

Міністерством запропоновані наступні зміни законодавства, а саме:

1. Добровільна реструктуризація для діючих електростанцій ВДЕ, введених в експлуатацію у 2017-2019 роках:

СЕС – (-)17% від розміру “зеленого” тарифу (ЗТ) та подовження строку дії тарифу на 5 років (до 01.01.2035);

ВЕС – (-)10% від розміру ЗТ та подовження строку дії тарифу на 5 років (до 01.01.2035).

2. Для нових електростанцій ВДЕ пропонується наступна реструктуризація договору на купівлю-продаж електроенергії (PPA):

СЕС – (-) 15% від розміру ЗТ та продовження періоду підтримки на 5 років (15 років з дати встановлення “зеленого” тарифу);

ВЕС – (-) 10% відповідного тарифу та продовження періоду підтримки на 5 років (15 років з дати встановлення “зеленого” тарифу).

3. Прискорення настання відповідальності за небаланс електроенергії  для станцій ВДЕ. Для власників електростанцій ВДЕ, які пішли на добровільну реструктуризацію, відповідальність настає з кроком 20% на рік, починаючи з 2021 року. Для електростанцій ВДЕ, що залишаться на діючих умовах, з 2021 року відповідальність за небаланс електроенергії становитиме 35%, з 2022 року – 70%, з 2023 року – 100%.

4. До 01.04.2020 року всі учасники ринку повинні прийняти рішення щодо обраних ними умов.

5. Також пропонуються скорочення термінів будівництва електростанцій ВДЕ: до 01.04.2020 року повинні бути введені в експлуатацію електростанцій ВДЕ, що залишаються працювати за чинними умовами;

до 01.07.2020 року  повинні бути введені в експлуатацію СЕС, які уклали PPA та погодились на реструктуризацію ЗТ;

до 31.12.2020 року повинні бути введені в експлуатацію ВЕС як ті, що залишаються працювати за чинними умовами, так і ті, що підуть на реструктуризацію ЗТ.

Члени УВЕА, що брали участь в робочих групах, ініційованих Міністерством, щодо вирішення проблеми дефіциту ДП “Гарантований покупець” та оновленні системи підтримки розвитку ВДЕ в Україні, категорично не погоджуються з представленою Міністерством концепцією.

По-перше,  запропонований законопроект не є цілісним та не відображає позицію, яку було презентовано Міністерством раніше. Фактично цей документ покликаний лише знизити “зелений” тариф для діючих та майбутніх електростанцій ВДЕ, що не є комплексним рішенням проблеми дефіциту коштів гарантованого покупця. Повністю проігноровані пропозиції учасників ринку щодо відміни субсидування технологічних втрат ОСП та підвищення тарифу ОСП, зокрема не запропонований проект змін до Постанови КМУ “Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії”. 

По-друге, до 1 грудня 2019 року очікувалось прийняття щорічних квот для аукціонів та до 31 грудня цього ж року проведення пілотного аукціону, але ці положення законодавства не виконуються та й в законопроекті відсутня інформація щодо квот на аукціони. Зокрема варто встановити в законопроекті, що розмір квот на аукціони не може бути менше, ніж 75% потужності, яка передбачається укладеними pre-PPA. Відсутність квот унеможливлює планування проектів розвитку відновлюваної енергетики.

По-третє, пропозиції Міністерства щодо термінів будівництва електростанцій ВДЕ з pre-PPA за “зеленим” тарифом фактично унеможливлюють добудову цих станцій. Наприклад, вітроенергетика відноситься до тих галузей, де проекти не можливо реалізувати за один рік. Це пов’язано з наукомісткими дослідженнями, вибором майданчику розташування об’єкту, тривалою вітромоніторинговою кампанією та технічними умовами монтажу високотехнологічного обладнання.

При цьому в ході робочих груп, ініційованих Мінекоенерго, та в численних листах, направлених органам державної влади, інвестори погоджувались на добровільне зниження “зеленого” тарифу лише за умови відсутності змін у законодавчо-встановлені терміни будівництва об’єктів. Хочемо нагадати, що ці терміни були встановлені на законодавчому рівні лише півроку тому. Внесення змін буде свідченням непослідовності інвестиційної політики в Україні.

Запропонована у законопроекті гарантія держави щодо добровільної реструктуризації “зеленого” тарифу базується на договорі з гарантованим покупцем. Проте, договір з гарантованим покупцем може бути розірваним у будь-який час з формальних причин. Тому запропонована гарантія також потребує обговорення та гарантії щодо реструктуризації повинні ґрунтуватись на постановах НКРЕКП щодо перегляду “зеленого” тарифу, а не договірних документах суб’єктів господарювання.

Впровадження відповідальності за небаланс електричної енергії є важливим. Але запропоновані умови у законопроекті мають дискримінаційний характер по відношенню до електростанцій ВДЕ, які відмовляються від добровільної реструктуризації. З огляду на це, реструктуризація “зелених” тарифів не є добровільною за таких умов. Тому розмір відповідальності за небаланс електроенергії повинен бути однаковим для всіх електростанцій ВДЕ.

Крім цього, не покращені права на захист власників електростанцій ВДЕ у типовому договорі купівлі-продажу електричної енергії за “зеленим” тарифом (не передбачено можливості уступки права вимоги кредиторам виробника за “зеленим” тарифом без згоди гарантованого покупця, можливість прямого договору з такими кредиторами тощо). 

На нашу думку, така позиція Міністерства призведе до того, що ніхто з учасників ринку не погодиться на добровільну реструктуризацію “зеленого” тарифу. Запропоновані зміни прямо порушують права інвесторів, які вже вклали гроші в девелопмент та будівництво електростанцій ВДЕ, і їх імплементація може призвести до подачі численних позовів проти держави для захисту порушених прав .

Таким чином, розроблений законопроект фактично зупинить розвиток “зеленої” енергетики в Україні.